× Logo RICKY Bus ombouwen Home Te koop - Buscamper Mercedes Vito Geschikte bus voor ombouwen naar camper Wat kost een bus ombouwen naar camper? Wegenbelasting camper omhoog Contact met RICKY®
Geschikte bus voor ombouw tot camper

Geschikte bussen voor ombouw tot camper

Welke bus is geschikt voor ombouw tot camper?

Wat is de beste bus voor een ombouw tot camper? Een vraag die vaak voorbij komt. Wanneer je op zoek bent naar een geschikte bus is het een lastige eerste stap. Wat wordt de basis voor mijn ultieme bus, en waar moet ik op letten?
RICKY heeft ruime ervaring met bus ombouwen, en we helpen je graag op weg bij deze belangrijke keuze.

Grofweg gezien kom je in twee stappen tot het kiezen van jouw ideale bus. Deze stappen zijn:

  1. Wat is je budget?
  2. Hoe groot moet de bus zijn?

Wat zijn de wettelijke eisen voor een camper?

Voordat we verder ingaan op het kiezen van een bus, is het belangrijk om te weten waar een camperbus aan moet voldoen om gekeurd te worden als camper. Wanneer je de bus als camper laat keuren, geldt het kwarttarief voor de wegenbelasting. Niet onbelangrijk dus!
Je kunt je bus op een camper-kenteken laten zetten, nadat je bus aan de volgende inrichtings eisen voldoet.

  • In het voertuig moeten 2 zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel weg te halen zijn.
    Wanneer de voorstoelen op draaiplateaus staan, tellen deze mee.
  • Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kun je eventueel maken met behulp van de zitplaatsen
  • Er moet een vast blok voor kookgelegenheid aanwezig zijn, voorzien van spoelbak, kraan en afvoer
  • Er moeten minimaal 2 vaste kastjes aanwezig zijn om spullen in op te bergen
  • Bij een binnenruimte van minder dan 170cm dient er een uitklapbare permanente dakconstructie aangebracht te zijn.
    De minimale stahoogte dient hierbij 170cm te zijn, over een oppervlakte van 100cm x 90cm.
Bron: RDW - busje ombouwen tot kampeerauto en Belastingdienst - inrichtingseisen kampeerauto en camper.


Wat is je budget?

Maak een begroting voor de aanschaf van de bus én het ombouwen van de bus tot camper. Dit is niet eenvoudig en hangt natuurlijk ook af van je wensen voor de inrichting en kwaliteit van de gebruikte materialen voor de ombouw. Heb je geen idee wat de kosten van een ombouw zullen zijn? Kijk dan op onze pagina Wat kost een bus ombouwen naar camper?.
Het bepalen van het budget valt vaak samen met het nauwkeurig bepalen van de inrichting van de bus.

Hoe groot moet de bus zijn?

Nadat je de begroting hebt gemaakt, wordt het tijd voor het serieuze werk; het uitzoeken van een bus! Het uitzoeken van een bus is afhankelijk van drie factoren, in willekeurige volgorde.

Welke comfort eisen heb je gesteld?

Comfort is een factor welke direct van invloed is op de prijs. Onder comfort in de bus moet je denken aan;

  • Een standkachel voor verwarming
  • Een vast ingebouwd koelkastje
  • Een extra huishoudaccu
  • Luxe afwerking van kastjes
  • Draaiplateaus onder de voorstoelen
  • Een wc en/of een douche
  • Zonnepanelen voor gratis energie

Met hoeveel personen reis je?

Wanneer je met meer dan twee personen reist, heb je meer zitplaatsen mét gordels nodig.

Reis je met meer dan twee personen?
Dan kun je kiezen voor een grotere bus met standaard een extra rij zitplaatsen. Een opklapbare bedbank met geïntergreerde gordels is ook een optie.

Over het algemeen wordt de bedbank niet als comfortabel ervaren, aangezien de gordels over de rugleuning lopen. Deze voel je in je rug tijdens het slapen. Een matras-verhoging biedt dan weer uitkomst.

Wat is het aanschafbudget voor de bus?

Zoek een bus binnen het eerder bepaalde aanschafbudget. Je kijkt binnen deze prijsklasse naar bussen. Ondergeschikt hieraan zijn technische eisen zoals een automatische versnellingsbak, brandstof (diesel of benzine), bouwjaar en aantal gereden kilometers.

Laat de bus altijd nakijken bij een garage of een keurings-station. De basis moet goed zijn, je gaat immers vele kilometers rijden.

Waarom een extra huishoudaccu?

Bij een ingebouwd koelkastje ontkom je niet aan een extra accu, de zogenaamde huishoudaccu.
Deze huishoudaccu zorgt ervoor dat de startaccu van de bus niet wordt gebruikt voor andere doelen dan het starten van de motor. Het geeft je de vrijheid om 'wild' te kamperen; je hebt immers geen stroom van een campingpaaltje nodig. Maar ook op een camping kun je veelal makkelijk 2 dagen zonder stroom. Campings vragen al gauw € 5,- per dag voor stroom, dus ook financieel is het een voordeel.

De huishoudaccu wordt via een relais aangesloten op de startaccu. Wanneer de motor draait, wordt de startaccu via de dynamo opgeladen. Wanneer deze vol is, zorgt het relais ervoor dat de huishoudaccu wordt geladen.

Geschikte bussen voor ombouw tot camper

Wanneer je het budget hebt bepaald, reisgezelschap weet en inrichtings eisen hebt geinventariseerd kun je overgaan tot het uitzoeken van een bus. Ook hierin maak je weer een keuze; een gewone bus of een bus met een standaard grotere lengte, breedte en hoogte?

Iedere bus is verkrijgbaar in een standaard of grotere lengte (L1, L2 of L3). Ook de hoogtes zijn verschillend, en onderverdeeld in H1, H2 en H3.
Het betekent niet dat bv. een Mercedes Vito L2H2 evengroot is als een Mercedes Sprinter L2H2. De Sprinter is in qua standaard afmetingen al een langere en hogere bus.
Een voordel van een ruime bus is, dat deze in een H2 uitvoering al voldoende stahoogte biedt; een klapdak is dus niet per se noodzakelijk.

Geschikte bussen voor ombouw zijn

Standaard bus
  • Volswagen Transporter
  • Mercedes Vito
  • Ford Transit
  • Renault Traffic
Ruimere bus
  • Volswagen Crafter
  • Mercedes Sprinter
  • Iveco Daily
  • Renault Master
  • Opel Movano